Otázky a odpovědi

Zde najdete některé z nejčastějších dotazů a odpovědí, které se týkají výběru a použití vrtulí. 

Všechny dotazy a odpovědi najdete přímo na www stránkách výrobce


1- Otázky před objednávkou vrtule E-Props


✗ Jak poznám, která vrtule je vhodná pro můj ULM nebo letadlo?

Na hlavní stránce tohoto webu přejděte do nabídky "Najít vrtuli" (vlevo nahoře) a zadejte název svého zařízení nebo jeho výrobce. V tomto katalogu lze nalézt více než 260 letadel a ULM . Pokud nemůžete najít své letadlo, můžete přejít do nabídky "Vrtule podle rychlosti" a nechat se vést.
Pro každou sestavu "motor + reduktor" (příklad Rotax 912S 100 hp reduktor 2.43 - standard) E-Props doporučuje model vrtule s nastavitelným stoupáním na zemi (a pro určitá letadla model vrtule s proměnným stoupáním) . Tato doporučení vycházejí z četných výpočtů a testů a také ze zpětné vazby od pilotů. Tuto vrtuli si můžete vybrat bez obav , bude to pravé pro vaše ULM nebo vaše letadlo.

✗ Jsou vrtule E-Props certifikované?

Řada DURANDAL-3, trakční třílistá pro Rotax 912S & iS, je certifikována podle normy EASA CS-22 Subpart J Mohou vybavit letadla CS-VLA a ELA1. Ostatní vrtule E-Props splňují normu ASTM F2506-13. Některé brzy získají certifikaci EASA CS-P. Více informací zde: E-PROPS Certifikace EASA/DGAC
Všechny naše vrtule jsou navrženy a následně vyrobeny stejným týmem, ve stejných dílnách, ze stejných materiálů, podle stejných procesů a se stejnými kontrolami jako řada certifikovaná EASA . Vážná záruka kvality a spolehlivosti.

✗ Mohu opravdu vyzkoušet vrtuli E-Props na 6 měsíců?

Ale ano! :-) E-Props vždy nabízel 6 MĚSÍČNÍ ZÁRUKU VRÁCENÍ PENĚZ .
Koupíte si svou vrtuli a máte 6 měsíců na její otestování, podle vašeho pohodlí a ve vašem obvyklém prostředí. Pokud se vám něco nelíbí, vraťte nám to a my vám vrátíme peníze, to není pochyb. Abychom mohli nabídnout takovou smluvní záruku, je to proto, že tým E-Props si je jistý výkonem a kvalitou svých vrtulí. Pokud by E-Props nebyly výjimečné, zákazníci by je vraceli, a to by pro společnost nebyla udržitelná situace.

✗ Můžete mi poslat kontaktní údaje jednoho z vašich klientů?

Nemůžeme předávat kontaktní údaje našich zákazníků (v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů); můžeme jim však předat žádost e-mailem. Pak, pokud budou chtít, odpoví přímo. Pokud hledáte zákaznické recenze vrtulí E-Props: na našem webu najdete 1121 UŽIVATELSKÝCH RECENZÍ . Kompletní seznam klasifikovaný podle letadel.

✗ Proč zvolit lehkou vrtuli?

- V letectví je jakýkoli hromadný zisk velmi důležitý (masa je nepřítel).
- Lehké vrtule umožňují lepší chod hnacího ústrojí (výborné respektování momentu setrvačnosti motoru).
- Lehká vrtule je mnohem citlivější pro přímou pilotáž, bez prodlevy mezi přidáním plynu a zvýšením rychlosti otáčení.
- Ultralehká vrtule zvýší palivovou autonomii a bezpečnost.

✗ Jak zjistím, jaký průměr vrtule potřebuji?

Obecně je průměr vrtule definován světlou výškou. Toto je vzdálenost mezi zemí a špičkou čepele, která je umístěna svisle dolů. E-Props doporučuje udržovat minimální světlou výšku 20-22 cm . Dole by hrozilo nebezpečí dopadu na zem o hroudu zeminy nebo trávy. U ULM s konvenčním zařízením musí být toto měření provedeno na letové lince.
U E-Props, kdy je světlá výška větší než 20-22 cm, je vhodnější vzít vrtuli o největším možném průměru: umožní nejkratší možný vzlet a zároveň nabídne vynikající cestovní rychlost. Na rozdíl od všeobecného přesvědčení (a existuje mnoho o vrtulích...), zvětšení průměru je příznivé pro účinnost zlepšením účinnosti pohonu.
Pro většinu ULM a letadel uvedených v katalogu E-Props je nabízen průměr vrtule. Toto je nejběžnější pro každé zařízení. Na přání lze upravit (v poznámce objednávky).
Viz vysvětlení zde: Průměr vrtule

✗ Mají vrtule E-Props kovové stínění na náběžné hraně?

Od roku 2019 mají všechny E-Props vrtule pro ULM/letadla uhlíkové listy vybavené TITANIUM náběžnou hranou .

✗ Existuje u E-Props riziko galvanické koroze?

Žádný. Jedinými materiály použitými u vrtulí E-Props jsou uhlík a titan, které jsou neutrální. Neexistuje žádný hliník.
Nikdy žádné riziko galvanické koroze s E-Props.

✗ Je lepší mít dvoučepel nebo tříčepel?

Optimální počet listů závisí na:
- uvažovaném letounu: tažné nebo pohonné konfiguraci / horní nebo dolní křídla / typu krytu motoru
- jeho motoru (výkonu)
- jeho redukčním převodu (rychlosti otáčení vrtule)
- a možném průměru vrtule (světlá výška)
Na základě těchto informací vám E-Props doporučí model vrtule, definovaný profilem (tvarem) a tětivou (šířkou) listů, průměrem a samozřejmě počtem ideálních listů. Právě tato vrtule bude podávat nejlepší výkony na daném letounu.
Příklad: v řadě E-Props je nejlepší vrtulí pro motor Savannah S Rotax 912S 100 hp převodovku 1:2,43 třílistá průměr 175 cm / tětiva C4 / hmotnost 2 kg.
Je to software LUKY vyvinutý Jérémiem Buiatti (konstruktér vrtulí E-Props), který umožňuje efektivní proces návrhu, schopný získat optimální vrtuli pro každou konfiguraci. Tento software podrobně analyzuje aerodynamické proudění a mechanické chování vrtule.
Více informací zde: Software E-PROPS LUKY

✗ Jak definovat délku distanční vložky a průměr kužele?

Pro oddálení vrtule od krytu (v případě potřeby) je namontována rozpěrka. U E-Props se tento spacer nazývá ESU a je vyroben z karbonu.
Kužele E-Props jsou také vyrobeny z karbonu.
Chcete-li definovat délku distanční vložky a průměr kužele, je to velmi snadné podle našich pokynů:
- Délka karbonové vložky : 38 dostupných délek
- Průměr karbonového kužele : 15 dostupných průměrů
Krátké video vám může pomoci : Návod na měření E-Props Distanční vložky a kužele

✗ Mohu namontovat jiný kužel než E-Props?

Ano, je to možné, pokud je váš kužel namontován na montážní desku kužele E-Props.
Existuje v 15 různých průměrech. Viz obrázek na této stránce: Kuželové desky
Potom budete muset vrtat desku pomocí vašeho kužele, abyste ji mohli upevnit.

✗ Mohu natřít svůj kužel?

Docela. Chcete-li to provést, jednoduše povrch odglazujte, to znamená, že jej velmi lehce obrousíte (smirkový papír 600), aby barva dobře přilnula. Doporučený nátěr je dvousložkový polyuretan. Pro pěkný povrch je nezbytný dobře obroušený základní nátěr. Dávejte pozor, aby kužel nebyl příliš těžký a nevyvážený během operace lakování; K tomu musíte mít lehkou ruku a dobře rozložit vrstvy.

✗ Jaké jsou nejdůležitější možnosti výběru?

Vrtule E-Props se dodávají kompletní: listy, náboj, rozpěrka (pokud je použito), kužel.
Jako možnost E-Props doporučuje vzít si nástroj pro úpravu digitálního rozteče , aby bylo možné jemně upravit rozteč lopatek. Neoprenové ochranné kryty čepele jsou u pilotů velmi oblíbené.

✗ Bylo mi řečeno o ESR efektu. co to je?

V E-PROPS používáme termín " ESR efekt ", když mluvíme o vrtuli s pevným stoupáním (nebo s nastavitelným stoupáním na zemi), jejíž chování se velmi blíží chování vrtule s proměnným stoupáním, tj. silný tah na všech motorech. rychlosti. Více informací zde: ESR EFFECT

✗ Jak dlouho po mé objednávce bude trvat, než dostanu vrtuli?

Vzhledem k velkému množství možných konfigurací (průměry, počet listů, délky distančních vložek, průměry kužele atd.) jsou vrtule E-Props vyráběny na zakázku.
Vrtule pro ULM / letadla je obvykle dokončena týmem E-Props do 10 dnů .
Doba přepravy pak závisí na dodací adrese. Pro Francii je to 48 hodin. Pro zahraničí jsou to termíny DHL Express.

✗ Můžete poslat vrtuli do cizí země?

Dodáváme vrtule do 84 různých zemí . Využíváme služeb DHL Express, FEDEX a UPS.


2- Otázky týkající se vaší E-Props vrtule


✗ Chcete-li namontovat vrtuli řady V20, musíte odstranit čepy Rotax 912?

ANO , absolutně. Část rozhraní mezi vrtulí a redukčním převodem Rotaxu 912, nazývaná ESU, obsahuje středící čepy lisované v uhlíku. Tokeny Rotax již proto nejsou nutné. Jednoduše je vyjměte a ESU se perfektně umístí do otvorů redukce. Hmotnostní přírůstek je 125 g.
Pokud jsou tyto čepy Rotax obtížně odstranitelné (rezavé), nabízí se nástroj zde: Vytahovač středicích čepů . Video vysvětluje, jak jej používat.

✗ Jak sestavím vrtuli E-Props?

Kliknutím sem zobrazíte příručky a technickou dokumentaci
Videa vám umožňují jasně vizualizovat sestavy a seřízení vrtulí E-Props.

✗ Kde je doporučené první stoupání (nastavitelné stoupání vrtule na zemi)?

1/ Na listu popisu vaší vrtule na webu E-Props. Vyberte své letadlo a svůj motor + převodovku, poté model své vrtule.
2/ Na identifikačním listu vrtule dokument doprovázející vrtuli (obálka s dokumentací).
3/ Na vaší faktuře a dodacím listu , dokumenty přiložené k vrtuli (obálka s dokumentací) a zaslané e-mailem při dodání.
Pokud to nemůžete najít, můžete se nás zeptat - raději e-mailem.
Poznámka:
Doporučené nastavení poskytuje hodnotu, od které lze začít skutečné nastavení. Toto jemné nastavení lze provést pouze za letu, protože každá sestava motoru ULM je jiná, dokonce i stejné značky a modelu.
Nastavení sklonu listu vrtule E-Props musí být jemné a přesné. 

Postupujte podle pokynů na této stránce: NASTAVENÍ VÝŠKY

✗ Jak nastavím vrtuli s nastavitelným sklonem k zemi?

U vrtulí E-PROPS není měření statické trakce smysluplným údajem, protože jsou navrženy tak, aby při pojíždění dosáhly plné trakce, nikoli statické. Statické, listy vrtulí E-Props jsou mírně vyháněné.
Způsob seřízení E-Props je k dispozici:
- na Identifikačním listu vrtule, dokumentu doprovázejícím vrtuli (obálka s dokumentací)
- v uživatelské příručce, dostupné zde: Manuály a technická dokumentace
- v nabídce na webu: E-Props vrtule nastavení

✗ Jaká je TBO mé vrtule?

Modely DURANDAL a EXCALIBUR mají TBO (čas mezi generálními opravami = doba mezi 2 generálními opravami) 2000 hodin .
U novějších modelů GLORIEUSE je cílem 2000 hodin.
Model DURANDAL-3, třílistý tahač, byl certifikován podle normy EASA CS-22 J Jeho TBO je 4000 hodin .

✗ ULM jde dozadu, když by se měl pohybovat vpřed!

Poloha lopatek je obrácena ze správné polohy.
Viz vysvětlující schémata zde: Seřízení vrtule E-PROPS

✗ Při použití plynu slyším trochu zvláštní zvuk

Slyšíte jakési chrápání, docela krátce, trochu jako v tomto VIDEU ?
Nebojte se, není to vůbec vážné. Je to prostý hluk způsobený jevem zvaným stall flutter .
To se objeví na několik sekund při zapnutí, zejména při bočním větru .
Jsou to listy vrtule, které se před opětovným zavěšením mírně zastaví.
To není zvláštní pro vrtule E-Props: stává se to u mnoha jiných modelů jiných značek.
Neexistuje absolutně žádné mechanické riziko.
Pokud vám to vadí, můžete změnit výšku tónu velmi mírně (0,1° nebo 0,2°) a tento jev se může zmírnit nebo dokonce zmizet.

✗ Můj kužel se nemontuje!

1/ Upravte správné nastavení sklonu listů (viz Identifikační list vrtule)
2/ Teprve poté namontujte kužel , jinak se v určitých případech mohou neseřízené listy dotýkat okraje kužele
Poznámka: kužel byl smontován a vyvážen s vrtulí na workshop E-Props. Ověření systematicky provádějí technici E-Props. Kužel není dodán, pokud není namontován.

✗ Jak si nechám ověřit svou vrtuli na žluté kartě mého ULM?

Postup velkých změn požadovaný ve Francii okresy je podrobně popsán zde s příklady: POSTUP VELKÉ ZMĚNY (DGAC)
Tento deklarativní postup je rychlý a velmi jednoduchý.

✗ Potřebuji prohlášení o shodě a/nebo identifikační list vrtule

Identifikační list vrtule obsahuje odstavec "Prohlášení o shodě".
Tento list je zveřejněn se sériovými čísly dílů (lopatky, náboj, distanční vložka, kužel a kuželová deska). Tato sériová čísla jsou ověřena po vyvážení sestavy.
Identifikační list vrtule je vytištěn a přiložen v balení v obálce Dokumentace.

✗ Mohu svou vrtuli E-Props znovu seříznout?

Naše vrtule jsou určeny pro určitý průměr. U E-Props jsou formy různé pro každý průměr a každý počet lopatek.
Pokud listy uříznete, profily a tětivy se již nebudou přizpůsobovat příslušnému průměru a výkon vrtulí se zhorší.
Není to jako dřevěná vrtule, protože profily jsou škálovatelné (dutý spodní povrch).
Pokud stále řežete špičky čepelí, budete muset tyto špičky také naplnit epoxidovou pryskyřicí a dbát na správné vyvážení čepelí, aby nedocházelo k vibracím.

✗ Moje letadlo spotřebuje více, když jsme na palubě dva, než když jsem sám. Je to normální?

Celkový odpor letadla je tvořen dvěma typy odporu:
- třecí odpor = aerodynamický odpor letadla, který závisí pouze na rychlosti letu a který se s rychlostí zvyšuje.
- odpor způsobený vztlakem, který závisí především na rozpětí křídel, hmotnosti a rychlosti letadla a který se s rychlostí snižuje.
Spíše pomalá letadla mají téměř polovinu odporu, který je způsoben vztlakem, který proto závisí na hmotnosti letadla. Když je letadlo těžší, má větší odpor, a proto se zvyšuje spotřeba paliva.
Vrtule nevidí rozdíly v hmotnosti. Pouze letadlo potřebuje větší výkon, aby létalo stejnou rychlostí.
Čím pomalejší letadlo je, tím důležitější je, aby bylo lehké, aby bylo možné dosáhnout cestovního výkonu.
Naopak letadlo, které má velký rozsah rychlostí, to znamená, že letí při letu mnohem rychleji, než je jeho vzletová rychlost (příklad: VL3, WT9, Blackwing atd.), bude mít při letu velmi nízký indukovaný odpor: jen několik procent z celkového odporu.
Takže u těchto rychlých letadel bude mít hmotnost jen velmi malý dopad na spotřebu během plavby.